Upselling en cross-selling in Shopify

Waarom je upselling en cross-selling moet gebruiken in je webshop

Laatste update:

Grote kans dat je de termen upselling en cross-selling wel eens tegen bent gekomen op het internet. Maar wat is upselling en cross-selling nou eigenlijk, en waarom zou je er gebruik van moeten maken in je webshop?

Wat is upselling?

Doel: Om de klant een betere versie te verkopen van een product waar interesse in is en hierbij een betere waarde te bieden.

Bij upselling probeer je de klant een artikel te verkopen dat beter is dan het artikel waar hij of zij interesse in heeft. 

Wat is cross-selling?

Doel: Om te anticiperen op de behoefte van de klant waar de klant mogelijk (nog) niet op de hoogte is van het hebben van deze behoeften. 

In tegenstelling tot upselling, wil je bij cross-selling juist iets extra's verkopen aan de klant, niet perse een product dat in de plaats komt van het product waar de klant interesse in heeft. Neem als voorbeeld Bol.com, als je op een product pagina bent en naar beneden scrolt zie je altijd een cross-selling voorbeeld staan met als titel "combineer en bespaar". Hiermee proberen ze je over te halen om iets wat goed bij het artikel past toe te voegen aan je bestelling.

 

Tips voor je webshop

  • Houd het aanbod tot een beperkt aantal producten. Door overmatig veel producten te tonen zal je bezoeker overweldigd worden en zal dit tegenovergestelde resultaten kunnen geven.
  • Toon alleen producten die in dezelfde categorie vallen. Het zal geen verassing zijn dat een klant weinig interesse heeft in een usb kabel als hij of zij besluit een shampoo te kopen.
  • Besteed tijd aan het bedenken van goede upsell en cross-sell producten. Als je van te voren goed nagedacht hebt over welke producten goed bij elkaar zouden kunnen passen in een bestelling zal je hier betere resultaten mee boeken.
  • Voer A/B testen uit om te zien wanneer je het beste kan upsellen/cross-sellen. Door het testen van verschillende manieren van cross-sell en upsell kom je er achter wanneer het beste moment is om (extra) producten aan te prijzen.
  • Verder lezen

    1 van 3