Search Engine Optimization (SEO) is een van de meest fundamentele aspecten als je gevonden wilt worden door potentiële klanten. Hieronder zal ik je een aantal (technische) tips geven die je zullen helpen om hoger in Google te komen en dus je webshop SEO kunnen verbeteren.
#1 Unieke en sterke meta description
Het is geen geheim dat Google liever geen duplicaat teksten ziet en al helemaal niet in titels en meta description. De titel en meta description worden allebei weergegeven op de zoekresultaten pagina en zijn dus van zeer groot belang als het om SEO gaat.
In december 2017 heeft Google de lengte van de meta description aangepast van 155 naar 300 tekens. Door meer ruimte te maken is het voor jou nu makkelijker om je klanten uit te leggen waar de desbetreffende pagina over gaat en ze te overtuigen om de pagina te bezoeken.
Gebruik een call to action in je meta description, op deze manier is de kans groter dat gebruikers eerder op de link naar je website klikken. Dit kan je op twee manieren aanpakken; een statische en een dynamische.
- Statische meta description verandert niet en kan gemakkelijk (bijvoorbeeld in Shopify) handmatig aangepast worden.
- Dynamische meta description kan veranderen (door middel van code) als er content wijzigt op de desbetreffende pagina.
Door het goed combineren van statische en dynamische meta description zal je zien dat er meer bezoekers naar je webshop zullen komen. Echter is het natuurlijk wel van belang dat de meta description gerelateerd is aan de bijbehorende pagina of product.
#2 Canonical URL’s om duplicaat content te voorkomen
Een canonical URL is een referentie naar een HTML element die je kan vinden in de <head> van je website. Dit element helpt je website om problemen met duplicaat content te voorkomen. Simpel gezegd is het een manier om zoekmachines te laten weten dat een pagina bijvoorbeeld een kopie is van een andere pagina.
Het wordt aangeraden om op elke pagina een rel=canonical element te plaatsen. Als dit in verband met tijdsgebrek of de opbouw van je webshop niet mogelijk is, dan is het van belang dit element in ieder geval aan je homepage mee te geven.
Denk er aan dat zoekmachines een canonical tag element als verzoek behandeld, ze kunnen het dus negeren als er gedacht wordt dat er een fout in zit.
#3 Gedetailleerde product beschrijvingen
Product pagina’s waar alleen maar een titel en een korte beschrijving van het product op staat, geeft geen duidelijk beeld waar de pagina over gaat. Je hoeft natuurlijk geen overdreven lange teksten te schrijven, maar tussen de 120 en 150 woorden wordt wel aangeraden. Leg bijvoorbeeld goed uit waar het product van gemaakt is en wat je er mee kan doen. Niet alleen geeft het dan een goede uitleg aan zoekmachines, ook zullen je klanten gemakkelijker kunnen zien waarom het product het waard is om te kopen.
#4 Mobiel vriendelijke website
Misschien wel een van de meest vergeten, maar een van de belangrijkste punten die er is: een ‘mobile friendly’ website. In 2018 is gemeten dat 63% van het online verkeer via een mobiel apparaat komt. Dat is dus al meer dan de helft van de bezoekers. Gelukkig is er een goede tool van Google waarbij je kan meten of je website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers.
SEO is helaas geen magisch element dat je gemakkelijk implementeert. Het zijn allemaal kleine dingen waar je voor moet zorgen om uiteindelijk tot het perfecte resultaat te komen: bovenaan in google met de gewenste zoektermen.
Is dit allemaal nog wat te technisch en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op via de contact pagina of stuur een mail naar info@studio-dot.nl
Een Shopify webshop starten? Probeer het nu 14 dagen gratis!