Bepaal de beste USP voor jouw webshop

Bepaal de beste USP voor jouw webshop

Laatste update:

Het bepalen van een USP voor jouw webshop is een belangrijk onderdeel om je te onderscheiden van andere webshops. Grote kans dat wat je verkoopt niet veel anders is dan andere producten, dus waarom zouden klanten juist bij jou moeten kopen? Hiervoor ga je jouw USP bepalen.

Wat is USP?

USP kan voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition staan. Het is datgene wat jouw webshop anders maakt dan andere. De USP's van je webshop kunnen dé reden zijn voor een klant om bij jou of juist een andere partij een bestelling te plaatsen. Je wilt natuurlijk dat ze dat bij jou doen, en daarom moet je USP op orde zijn.

Hoe bedenk ik een goede USP?

Doe research naar je concurrenten

Zonder te weten wat je concurrenten doen weet je niet wat je moet doen om je te onderscheiden. Aangezien de USP "uniek" in de naam heeft, is het verstandig om uniek te worden in jouw USP. Geeft jouw concurrent gratis verzending boven de 70 euro? Dan is het goed om te kijken of het mogelijk is om dat bij een lager bedrag al aan te bieden. Of zegt jouw concurrent dat zij de goedkoopste zijn? Mogelijk is jouw klant niet opzoek naar de goedkoopste, maar juist naar een webshop met een breder aanbod aan producten en opties. Bepaal voor jezelf wat belangrijk is en probeer het beter te doen en unieker te zijn dan je concurrent(en).

Doe research naar je klanten

Door ook research te doen naar je klanten bepaal je nog beter wat de beste USP is. Het maken van een persona kan hier een goede uitkomst voor zijn, waardoor je gemakkelijk een overzicht hebt met jouw perfecte klant. Bepaal de leeftijd, geslacht en bijvoorbeeld interesses. Plaats jezelf in de schoenen van jouw klanten en bedenk wat zij willen en waarom zij juist iets bij jou zouden kopen.

Bepaal je USP

Nadat je research hebt gedaan naar je concurrenten en klanten heb je waarschijnlijk al een goed beeld wat de beste USP is voor jou webshop. Vergeet niet dat dit er niet meer dan een hoeft te zijn, maar je er ook heel goed meerdere kan opnemen in je website.
Het hebben van gratis verzending boven een bepaald bedrag is namelijk niet het enige wat jouw webshop uniek maakt en onderscheidt van je concurrenten. Probeer het simpel te houden, maar combineer verschillende punten met elkaar om jouw klant de beste ervaring te bieden.

Interesse in een Shopify webshop? Neem contact met ons op via de contact pagina of stuur een mail naar info@studio-dot.nl

Nieuwsgierig geworden naar Shopify? Probeer het nu 14 dagen gratis!

Verder lezen

1 van 3