Grote kans dat je de termen upselling en cross-selling wel eens tegen bent gekomen op het internet. Maar wat is upselling en cross-selling nou eigenlijk, en waarom zou je er gebruik van moeten maken in je webshop?
Wat is upselling?
Doel: Om de klant een betere versie te verkopen van een product waar interesse in is en hierbij een betere waarde te bieden.
Bij upselling probeer je de klant een artikel te verkopen dat beter is dan het artikel waar hij of zij interesse in heeft.
Wat is cross-selling?
Doel: Om te anticiperen op de behoefte van de klant waar de klant mogelijk (nog) niet op de hoogte is van het hebben van deze behoeften.
In tegenstelling tot upselling, wil je bij cross-selling juist iets extra's verkopen aan de klant, niet perse een product dat in de plaats komt van het product waar de klant interesse in heeft. Neem als voorbeeld Bol.com, als je op een product pagina bent en naar beneden scrolt zie je altijd een cross-selling voorbeeld staan met als titel "combineer en bespaar". Hiermee proberen ze je over te halen om iets wat goed bij het artikel past toe te voegen aan je bestelling.